 |
|
Cautati sa obtineti informatii relevante pentru studiu
Este important sa constientizati faptul ca principalul rol al unui chestionar este de a furniza informatii necesare in procesul decizional al managementului unei organizatii. Orice chestionar care nu furnizeaza destule informatii trebuie sa fie neaparat revizuit, eventual reproiectat. Aceste informatii trebuie sa fie: |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
corecte |
 |
 |
 |
|
 |
neinfluentate |
 |
 |
 |
|
 |
relevante. |
|
 |
 |
 |
 |
|
Incurajati receptivitatea respondentilor
S-a observat ca rata de raspuns la anumite chestionare este relativ scazuta. Persoanele solicitate refuza uneori participarea la completarea chestionarelor. De asemenea, multi respondenti, descurajati de cele mai multe ori de lungimea chestionarului, furnizeaza raspunsuri incomplete. Un chestionar care nu este completat in totalitate nu are nici o relevanta si reprezinta o pierdere de timp atat pentru cel care l-a completat fie si partial, cat si pentru cel care colecteaza datele. |
 |
 |
 |
 |
|
Stimulati raspunsurile complete
Pentru a stimula raspunsurile complete din partea persoanelor solicitate sa il completeze, realizati un chestionar: |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
concis |
 |
 |
 |
|
 |
interesant |
 |
 |
 |
|
 |
clar |
 |
 |
 |
|
 |
logic din punct de vedere al succesiunii intrebarilor. |
|
 |
 |
 |
|
|
Cel care proiecteaza chestionarul trebuie sa tina cont atat de tipul respondentilor (persoane ocupate, grabite, preocupate de alte lucruri) cat si de mediul in care are loc interviul sau completarea pentru a determina lungimea potrivita a chestionarului. Tot in acest sens este recomandata evitarea intrebarilor aditionale care se abat de la subiectul chestionarului. Aceste intrebari afecteaza in sens negativ continuitatea logica a intrebarilor si contribuie la cresterea semnificativa in lungime a chestionarului. |
 |
 |
 |
 |
|
Nu uitati sa tineti cont de cel care raspunde
Chestionarul trebuie realizat in functie de nivelul intelectual al respondentilor. De exemplu, pentru un chestionar care are ca subiect cumpararea unui tip de jucarie, limbajul folosit si forma intrebarilor trebuie astfel proiectate incat sa se adreseze si copiilor, acestia fiind cei care au o influenta decisiva in momentul cumpararii. |