1. |
|
Decideti obiectivele studiului pe care doriti sa il realizati. Asigurati-va apoi ca puteti pune intrebari sau defini masuratori cu privire la aceste obiective. Numai in acest caz veti putea concepe un chestionar pentru a va atinge obiectivele. In caz contrar, incercati sa apelati la alte metode de obtinere a informatiilor care va intereseaza. Incercati sa raspundeti la intrebarile: |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
Ce incerc sa descopar? |
 |
 |
 |
|
 |
Ce decizii doresc sa iau pe baza rezultatelor sondajului? |
 |
 |
 |
|
 |
Cum va arata raportul care va analiza rezultatele sondajului? |
 |
 |
 |
|
 |
Care sunt datele de care am nevoie pentru a asigura succesul actiunilor ulterioare sondajului? |
|
 |
 |
 |
2. |
|
Ierarhizati subiectele care vor fi atinse in chestionar, in ordinea descrescatoare a importantei. Incercati sa decideti cat de dificil va fi pentru respondenti sa furnizeze datele corespunzatoare fiecarui subiect. Incercati sa inlocuiti subiectele dificile cu unele mai simple. |
 |
 |
 |
3. |
|
Atentie la succesiunea subiectelor atinse in chestionar! Raspunsul la intrebari nu trebuie sa fie influentat de intrebarile anterioare, iar dezvaluirea scopului studiului poate influenta raspunsurile si, implicit, rezultatele finale ale sondajului. |
 |
 |
 |
4. |
|
Determinati tipul intrebarilor pe care doriti sa le puneti, tinand cont de cerintele analizei rezultatelor sondajului. |
 |
 |
 |
5. |
|
Evitati paginile de chestionar cu excesiv de multe intrebari. Grupati intrebarile pe pagini diferite, astfel incat respondentul sa nu utilizeze scroll-ul pentru a vedea intrebarile. Dar nici nu exagerati punand pagini goale sau pagini cu o singura intrebare. Chestionarul va deveni plictisitor de lung si va fi abandonat de respondentii grabiti. |
 |
 |
 |
6. |
|
Nu folositi comentarii de genul: ?Daca ati raspuns 'Nu' la intrebarea 2, nu raspundeti la intrebarea 7? deoarece sunt frustrante pentru cel care completeaza chestionarul. In cazuri similare utilizati intrebarile cu afisare conditionata, care vor fi afisate numai in anumite conditii stabilite de dumneavoastra, iar respondentul nu va observa diferenta. |
 |
 |
 |
7. |
|
Scrieti cateva intrebari pentru fiecare subiect pe care l-ati stabilit anterior, apoi alegeti cea mai buna intrebare pentru fiecare subiect al chestionarului. Alegeti o secventa potrivita a intrebarilor, care sa nu influenteze raspunsurile. |
 |
 |
 |
8. |
|
Este recomandat sa acordati atentie prezentarii chestionarului. Este bine sa aveti o parte introductiva a chestionarului cu un scurt text care sa explice respondentului cerintele completarii chestionarului. De asemenea, este un semn de profesionalism daca la sfarsitul chestionarului exista un text de multumire, precum si informatii asupra locului unde se vor gasi rezultatele sondajului, in cazul in care acestea vor fi facute publice. |
 |
 |
 |
9. |
|
Determinati cat timp dureaza completarea chestionarului. Completarea unui chestionar online trebuie sa dureze mai putin de 5 minute pentru a nu descuraja respondentul. Limitati numarul de intrebari pentru ca respondentul sa se poata incadra in cele 5 minute. |
 |
 |
 |
10. |
|
Testati chestionarul pe un grup de cateva persoane si incercati sa obtineti cat mai multe informatii: |
 |
 |
 |
|
|
|
 |
Ce nu a fost destul de clar? |
 |
 |
 |
|
 |
Au avut intrebari? |
 |
 |
 |
|
 |
Au avut probleme de intelegere? |
 |
 |
 |
|
 |
Sunt intrebari suplimentare care ar putea fi incluse in chestionar? |
|
 |
 |
 |
|
|
Pentru a va usura munca, puteti redacta un mic chestionar aditional pentru acest grup de test. |
 |
 |
 |
11. |
|
Utilizati datele obtinute din testul anterior pentru a imbunatati chestionarul dumneavoastra. |
 |
 |
 |
12. |
|
Decideti daca respondentii chestionarului dumneavoastra trebuie sa se incadreze intr-o anumita categorie. Daca da, atunci va trebui sa realizati o lista de respondenti invitati. In caz contrar, inserati un link la chestionar pe pagina dumneavoastra web pentru a colecta cat mai multe raspunsuri. |